Jag har mina sidor

tisdag 16 april 2013

Fri- & blankvers

Tjenare, alla monsterdiggare!

Här kommer renskrivna rim från mobilanteckningarna.
Först en blankvers som legat alltför länge och samlat damm.

När vardagen känns blank och trist och beige
Så slink ner på lokal och hinka Heinekenbärs
Så sjung och dikta skandera blankaste vers
Låt vardagen malas mordiskt till gråaste blandfärs
Tills vakterna vacklar emot dig och bort du bärs

Men man får ju inte rimma på blankvers? Fast räknas nödrim och assonans?
Lyrisk renegade.
Uj uj uj.
Här kommer fullkomligt färsk frivers.

Du förstår mig
Du förstör mig
Förresten jag föreslår en förändring
Försvinn
Först när du har försvunnit
Förstår jag mig själv
Hur du har försvårat allt
Jag förstorar allt
Slirar på asfalt
Finner inget fäst
Fast festen fortsätter helt oberoende av mig
Jag kanske är beroende av dig
Det kanske roar dig
En aptit för förstörelse
För dig rena förströelsen
Du har sått i mig ett frö
När det blommar ska jag dö
För du vet om hur skör jag är
Förstör min värld
Förstår min värld

Då har man skrivit av sig för denna dagen.
Förresten stortrivs jag på min praktik som svenskalärare.
Stormtrivs?
Svooooosch...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar