Jag har mina sidor

tisdag 9 augusti 2011

Huvaligen, Hullingen!

Tjenare, alla monsterdiggare!

Vad har Hullingen haft för sig?
Har han hibernerat?
Har han lagt pennorna på hyllan?

Hörni, mina
fränder av fasor,
omtyckare av odjur,
bästisar med bestialiteter,
monsterdiggare...
jag skulle kunna dra en riktig ramsa för er.
Om sommarjobb,
flytt in till Svea Rikes sjätte största stad Örebro,
idogt sökande efter jobb till hösten,
möbler som kånkas upp till en vindsvåning utan hiss,
magsjuka,
och utflykter till granna gårdar utanför huvudstaden.
Men då skulle jag behöva börja med "Tjenare, alla martyrdiggare!"
Det är inte därför vi är här.

Minns ni förra måndagen, den 1 augusti?
Om ni åtminstone minns mina blogginlägg innan detta datum kanske ni kommer ihåg att jag agiterade för en inspirationskväll på Aktivitetshuset i Kumla, som jag närvarade vid då.
Fritidsgårdarna i Kumla bad mig stå där i foajén till deras Aktivitetshus, med material, tusch & penslar runt mig, medans jag målade fritt på ett A2.
Jag tog mig dessutom friheten av vissa upp teckningar och trycksaker.

"Får man säga teckningar?"
Ja, det frågade faktiskt Niklas, min kontaktman.
Självklart får man det, förklarade jag.

"Ritar du manga?"
Ett par flickor som hade kikat lite snabbt på teckningarna jag hängt upp och so mverkade sugna på att prova på teckning själva. Jag sa att jag har haft min maniska mangaperiod och att det syns fortfarande i mina teckningar.
"Måste man rita manga?"
Nej, för sjutton gubbar, ni får ju självfallet rita precis vad ni vill! Flickorna besvarade detta med ett rungande yes, slog sig ner och provade att pensla blommor, kalligrafi och hästar med flytande tusch.

"Är det där surrealism?"
En snubbe syftade på teckningen som växte fram på mitt A2, som ni ska få se så fort jag har möjlighet att fota av den, vilket inte finns här i vindsvåningen. Jag sa att det liksom blir surrealism när man inte bryr sig så mycket!

En helskön kväll i lagom tempo. Det blev lite kids som provade på att teckna, eller bara stod och diskuterade bild med mig. T.o.m. en av fritidsledarna fick jag vägleda genom en avbildning av en Turtlesmedlem (inte att förväxla med turtles med lem, snuskhumrar).
Som sagt, det alster som jag alstrade denna kväll dyker upp snart.
Men ni är ju inte här för att läsa om teckningar som jag inte visar.
Så här kommer en avbildning av en barndomsvän och tillika monsterdiggare.

Grattis i efterskott! PANG!
Länge var det så att folk inte kunde se skillnad på mig och Crisse.
Inte utseendemässigt, jag snackar hur vi ritade.
Håll upp två mordiska nallebjörnar som svär likt sjömän beväpnade till tänderna med omöjliga motorsågskulsprutor vilka de lemlästar sovjetsympatiserande bävrar med, så var våra huvudsakliga motiv, bredvid varandra. En av mig och en av Crisse. Under mellanstadiet såg ingen skillnaden.

Men trots våra gemensamma rötter har vi sedan utvecklats ljusår ifrån varandra.
Om ni kikar in på Crisses galna galleri på Deviantart,
finner ni det knubbiga och pastellfärgade från Nintendo,
varvat med det gotiska och tvistade från Tim Burton,
toppat med en sjuhelvetes känsla för färg och form.

Något som jag och Crisse har haft tillsammans mer än en gång
är utställningar.
Sist jag hade en utställning var sommaren 2009, precis innan jag påbörjade mina studier på Serie-och bildberättarprogrammet.
Men så fort sommaren 2011 är slut och hösten ska krypa ut ur parkeringshuset på kopplingen,
blir det exhibition av Erik Malm!
Jag kommer att ställa ut teckningar i Skoindustrimuseet i Kumlas lokaler.
Utställningen kommer att hänga genom september och en bit in på oktober.
Än så länge är datum för vernissage inte riktigt bestämt, men räkna med helgen den 2-4 september.
Håll koll för vidare utlägg och inlägg om utställning!

Ni glömmer väl dessutom inte min kurs i monsterteckning?

1 kommentar:

  1. "Är det surrealism" XD Di e la för goa di däringa konsttittarna! Kul att läsa vad du pysslar med just nu, broder! Snyggt o stiligt med kursen i monsterteckning också - proffsigt! Och du vet redan att jag diggar bilden på Crille stenhårt! Hoppas Bröta var gött o en god fortsättning!

    SvaraRadera