Jag har mina sidor

fredag 30 september 2011

Skrafferingar är inte skägg

Tjenare, alla monsterdiggare!

När det blir lugnt på jobbet,
och man kan slå sig ner bland kidsen som sitter och ritar med sina tuschpennor,
ja, inte nattsvarta Staedtlerpennor som ni såkallade comic artists gör er lineart med,
utan de där karamellfärgade som alltid saknar kork,
då tycker jag om att vända kappan efter målgruppen.
I det här fallet var målgruppen var det ettor och förskoleklass-ladies.
Så jag ritade något i prinsessa-Mary Poppins-Madicken-stil,
istället för alla monster och spöken (mmmmmm....) som de äldre, oavsett om de är ladies eller manboys, ber mig göra.
Men...
det är lite ha-ha-lustigt
att skrafferingar, skuggor och tydliga konturer inte uppskattas i dessa led,
för då får man frågor som varför prinsessan har skägg.
Dessutom har prinsessor inte fräknar.
Nähä.
Gör om, gör rätt.

Imorgon är det första monstermötet.
Skräcksammankomsten.
Fasansfulla föreningen.
Blasfemiska brödraskapet.
På menyn för det första kurstillfället
vankas det en hel del hej-hallå-det-här-är-kursen-och-er-kursledare,
samtidigt som jag vill höra vad kurskillarna är för lirare och vad de förväntar sig.
Ritandets Genesis blir sen
en praktiskt genomgång i skissande,
följt av ett porträtt a'la Pickman.
Jag återkommer med kursrapporter framöver.
I övrigt kan jag berätta att mitt kursupplägg ser ut ungefär såhär;
  • Introduktion
  • Olika monster
  • Formlära
  • Monster i text
  • Färglära (bortom tid & rum)
  • Sammanfattning (och deltagarnas önskemål)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar