Jag har mina sidor

söndag 2 oktober 2011

London Crawling

Tjenare, alla monsterdiggare!

Undertecknad här,
skrivandes till er under en fruktstund efter 90 minuters plaskande på Gustavsviksbadet.
Idogt kärringsim varvat med amatörcrawl.
Man är lite som i en annan värld under ytan.
En tyngdlös värld.
Lite sci-fi.
Speciellt när man sen kliver upp och känner sig som en järnman som tar sina första steg på Jordens yta.

En ny vecka.
Sista beställningen, dessutom.

På fredag tar jag ner skylten.
Ramarna med alla monster plockas ner.
Så ta er chans den här veckan
att kika in på Skoindustrimuseet.
Peta mig på axeln om ni vill köpa något som hänger där.
En del klotter har redan blivit krängt,
dessa är traditionsenligt markerade med röda prickar.
Skriv något tänkvärt eller upprörande i gästboken också.
Innan fredag.
Den 7 oktober.

7 oktober.

Det kan bara vara ett datum.
Som alla andra.

Eller så kan det vara
7 oktober.

Som just nu väntar på sin ättling
03:51.

Denna söndagsmorgon blev det två sidor till.
Till Ryggrad.
Några av de snyggaste sidorna i hela serien.
Snart är allt tuschat
och reda för digital bearbetning.

Igår var det dessutom första träffen med Skräck- och monsterteckningskursen.
Ett gäng kisar på 10-12 år
med ryggsäcken full av fantasi
och massor av potential.
Vi lärde känna
mig,
kursen,
deltagarna,
deras förväntningar
och sen började vi rita.
Vi började från botten,
själva urgeggan i all teckning, oavsett om du ska måla blasfemiska fasor från utrymmena mellan de dimensioner vi ynkliga dödliga känner till, eller blomstertyngda girlanger runt kurviga nymfer,
nämligen
att skissa.
Det är ingen slump att skissa rimmar på gissa.
För innan man börjar skraffera och skugga för kung och fosterland
måste man
sikta,
uppskatta
och gissa.

Dessutom hann vi med några mindre genomgångar
av smått och gott som dök upp.
Hur gör man drak-eller fladdermusvingar?
Hur ritar man en öppen käft framifrån?
Hur kan jag göra en intressant struktur över monstrets kropp?
Hur ska jag göra händerna om mitt monster går på knogarna som en apa?

Nästa gång
ska vi göra hybrider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar