Jag har mina sidor

måndag 24 oktober 2011

Lokal Lovecraft

Tjenare, alla monsterdiggare!

I lördags var det den tredje träffen med Skräck-och monsterteckningskursen.
Monster i text.
Jag gick igenom vad illustrera innebär,
sen fick de lyssna till
Dagon
och samtidigt rita frenetiskt på ett stort papper.
Det passade pöjkarna perfekt!
De fyllde sina ark till bredden med
skeppsbrott,
vulkanisk sörja,
död fisk,
mystiska monoliter,
groteska, akvatiska inristningar,
avbildningar av namnlösa fiskvarelser,
varnande vågskvalp,
fjälliga, polyfemiska armar,
sjungande galenskap,
sjukhus i San Fransisco,
professorer,
och slutligen
fönster.
Varma i kläderna,
både bildligt och bokstavligt av värmeljusen jag tänt för spökhistoriestämningens skull,
satte de sen tänderna i en annan illustrationsuppgift som jag snickrat ihop,
där de fick slumpa fram en gammaldags skräckinjagande titel
och bygga ett monster ifrån orden.
Just de häringa slumptabellerna,
ett koncept som jag tagit ifrån min forne formlärare Johannes,
diggar de utav bara fasiken.
Det blir lite som fiskdamm, antar jag.
När våra 90 minuter hade gått, passade jag på att ta lite foton av lokalerna, blädderblocket och skräcklitteraturen som jag hade dukat upp inför dagens tema.
Av respekt för monsterdiggarna, fotar jag givetvis varken dem eller deras alster.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar