Jag har mina sidor

måndag 6 maj 2013

Fyra dikter och en teckning

Tjenare, alla monsterdiggare!

Kanske skulle jag dela upp mina inlägg efter innehåll. Dikter här, teckningar där, nonsens på sin plats och information på sin plats.
Kanske det.
Men det gör jag inte.

Här kommer en drös dikter följt av en tuschteckning.

Kanske står tåget still
Det är världen som susar förbi mig
Ett byte av kulisser
Kanske cirkulerar världen runt mig
En tektonisk platta med dieselmotor
Kanske skenar tanken iväg
Kanske skenet bedrar
Matrisen laddar en ny scen
Jag
Och även tiden
Står still
Väntan är lång
Ankaret kastat på Hallsbergs perrong

De här lyrikbitarna är alla skrivna relativt tätt inpå varandra. Spelar det någon roll? Det frågar jag er.

Norcopia, får jag lov?
Jag kommer aldrig att sjunga ditt lov
Markus' musik har lärt mig ditt mytos
Men det här får bli vår första dans
Inga droger kan du vänja mig av
Du är knappast the love of my life
För mig är du referenser och vinkar
Till någon annans liv
Någon annans löv och minnen på Promenaden
Jag var aldrig där
Nere vid Pallas vid strömmen vid drömmen
Ändå vet jag allt
Ett artificiellt minne som i Total Recall

Okej, nu var det baske mig mycket orimmat och obundet här. Jag skyller på Tranströmers inflytande. Här kommer åtminstone lite korsrim.

Den oändliga landsbygden
Där bor det sköna
Den aristoteliska dygden
Den har byggt sitt bo i det gröna
Den dåraktiga drömmen
Gömmer sig bland björk och tall
Solens spegel i strömmen
Följ den till staden av kristall
Där fenixfåglar har sina nästen
Där fantasin kan få gro
Där dånar den dundrande alvfesten
Där vill mitt medvetande bo

En sista dikt för den här gången.

Kontext kontext kontext
Det ordet har liksom växt
Utan det vill meningen dö
Ingen människa en ö
Såsom allt bottnar i intertextualitet
Såsom allt börjar i en singularitet
Intertextualitet
För att allt jag vet
Allt som kommer ur min trut
Har någon sagt förut
Meningen finns runt omkring
Utan kontext finns det ingenting
Ryckt ur sitt sammanhang
Blir det mesta ett maskformat bihang
Ord utan tanke aldrig himlen når
Jag hoppas för egen del att min mening framgår
Någon kommer inom kort att säga alla de ord jag spytt
För vi uppfinner aldrig hjulet på nytt

Skriva tycker jag om.
Rita tycker jag om.
Idag har Rita namnsdag.
Här är en teckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar