Jag har mina sidor

lördag 22 december 2012

Anno Arte























TJENARE, ALLA MONSTERDIGGARE!

2012, baby.
Fina bilder, eller hur?

När jag i början av året kom hem från Thailand satte jag färg på lite strandklotter, lite av det sista som jag färglagt digitalt via celshading. Jag började sen gå relativt frekvent på kroki på Örebro konstskola för att tjäjpa upp mina anatomikunskaper. Tack vare pappersark som jag snott från Bunkern, min gamla högskoleateljé, kunde jag med jämna mellanrum öva på att rita riktigt stora grejer. Inför fanzinemarknaden SPX på Stockholms internationella seriefestival började jag göra allehanda trycksaker; ett fanzine med två serier, en art book, t-shirts, linnen, strumpor och t.o.m. trosor. De sistnämnda gick åt. Allihop. Jodå. Min kurs Skräck-och monsterteckning kördes för andra gången i Kumla. Min kamrat Christoffer började sen, närhelst han kom hem ifrån sin folkhögskola, dra med mig på vernissage & konstutställningar i stan. Det var väldigt inspirerande och hindrade mig nog från att måla in mig i ett eget ryggdunkande hörn. Jag har blivit duktigare på att dra mig iväg till andras tecknade tillställningare tack vare honom! Inspirerad av vårt första vernissagebesök började jag göra kollagebilder, t.ex. Det var tanken att även hösten skulle skrämmas av Skräck-och monsterteckningens skrafferingar, men intresset var för lojt. Dock hade jag hur kul som helst när jag ritade boskapsknyckande bläckfiskmonster på Kumla torg. Tack vare de universitetsstudier som jag sen påbörjade kunde jag fortsätta mina krokibesök, på Musikhögskolans exercitier. I oktober dukade jag sen upp utställningen Allt för konstigt på Kumla bibliotek, med fullt pådrag av besökare och bandet Dead Fox Society. Redan månaden därefter dukades det upp igen på Café Deed i Örebro med utställningen Monocromicon.
I vår ska det återigen fiskas till Skräck-och monsterteckningskursen, den här gången på plats i Örebro. Blir det någon mer utställningen blir den nog på Kulturhuset.

God jul, gubbgastar & ghoulgummor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar