Jag har mina sidor

torsdag 14 juli 2011

Dödsräkor & andra kritter

Tjenare, alla monsterdiggare!

Haggopian & other stories av Brian Lumley slukade jag som den saftigaste skaldjursbuffé,
jag har redan idag bett Kumla bibliotek att luska reda på fler verk av denne bombastiske britt!
De litterära detektiverna där hade också hittat Watchers out of time, kollaborationen mellan August Derleth och Lovecraft, men det skulle dröja en vecka innan man kunde sänka några vampyrtänder i den godbiten...
Så tills dess tröstar jag mig med en novellsamling av gamle goe Isaac Asimov, som jag hittade borta på den engelska hörnan. Samt en deckare av Simon Kernick (jag avslutade ju innan Lumley också Handel med döden av Kernick, dessförinnan hade jag, i helt fel ordning, läst dess uppföljare En bra dag att dö).
Jag börjar nog hursomhelt med Isaac.
Jag har mest läst hans samlingar med robotnoveller, och bara nosat på hans böcker om Stiftelsen genom Preludium till Stiftelsen. Dessutom hittade jag ju Nemesis, som han kallar för ett ännu tidigare preludium till Stiftelsen.
Snubben må tända på matematik till en grad jag inte riktigt kopplar och hans pastellfärgade trikåframtid kan ibland kännas föråldrad, men satan vilka charmtroll hans robotar är.
Dessutom känner man av hans studieskulder. Precis som Michael Crichton kan få dig att tro på framklonade skräcködlor och mordisk nanoteknologi, kan Asimov med sitt psuedovetenskapliga mumbojumbo få dig att köpa vilken helgalen teori om rymdfart som helst!

Lite teckningar?




Jag blev mest nöjd med dödsräkan.
Glöm inte kursen: http://medborgarskolan.se/Templates/Pages/Arrangement.aspx?aid=532507&mid=1881&sgid=4

1 kommentar:

  1. Med risk för besvikelse: THE WATCHERS OUT OF TIME är så gott som helt skriven av Derleth (med undantag för "The Lamp of Alhazred") och inte mycket att hänga i julgranen. Alla novellerna skrevs av Derleth med utgångspunkt från idéer i Lovecrafts anteckningsbok (fast i "Lamp" använde sig Derleth av snuttar ur Lovecrafts brev också), så det är heltokigt att kalla boken ett samarbete.

    SvaraRadera