Jag har mina sidor

fredag 15 juli 2011

Kulör bortom tid & rum

Tjenare, alla monsterdiggare!

En morgonpigg och vakant fredag.
Vad gör man?
Man tänker färgglatt.
I senaste numret av min vänsterblaska Ordfront, som anlände häromdan, fanns ett ett intressant urdrag ur boken Rosa, den farliga färgen. En intressant artikel om vilka signaler just denna särskilda (skär-skilda?) kulör ger.
Om nu några ritsugna (som i teckna, inte som i de riter man utför då man ska framana mörkrets uråldriga makter från mellanrummen i de dimensioner vi dödliga känner till) glin anmäler sig till mina kurser i höst, har jag planerat in lite enkel färglära på schemat (ni kan ju gissa vilken Lovecraftnovell som de i monsterkursen får sniffa på...).
Jag tog denna arla morgonstund i akt till att slipa lite på mina färgverktyg.
För färg är inte det område där jag är särskilt kaxig eller skjutgalen. Jag jobbar helst monokromt och när det väl ska pyntas med färger håller jag det så avskalat som möjligt.
Men just därför försökte jag nu öva lite på att välja rätt färger och använda komplementfärger för att förtydliga mina stundtals röriga teckningar.




Vilken diggar ni mest?
Hur ter sig färgerna?

1 kommentar:

  1. Jädrans vilken tjusig rärgläggning! Ser verkligen fantastiskt ut, gillar särskilt mellanbilden!

    SvaraRadera