Jag har mina sidor

torsdag 28 juli 2011

Stein um stein

Tjenare, alla monsterdiggare!

Shub-Niggurath,
skogens svarta get med tusen ungar,
är nog min favorit bland alla gastkramande gudomer i Cthulhumytoset.
Jag har gnäggat om det förut,
att jag gillar henne för att hon är så öppen för tolkningar
då hon aldrig figurerar fysiskt i någon av Lovecrafts noveller.
Näpp, hon hänvisas till, förklaras kortfattat, dyker upp i sammelsuriumet från någon besatt krake, men dyker själv aldrig upp i egen hög person.
Därför är hennes uppenbarelse upp till en själv att uppenbara.
Jag har visat er mitt koncept på denna blasfemiska fruktbarhetsgudinna förut,
och idag har jag filat vidare på konceptet med lite smaskig färgläggning.
Necronomikoncept?

Steg för steg:

En något mer rörlig, men fortfarande höggravid, version av min första tolkning som jag gjorde för ett år sen

Lite rödbrunt i grunden, för att få skogsatmosfär.

Då jag slavar under komplementfärger för tillfället, lägger jag lite grönt i det gråa som jag tänkt mig som bas för besten.

Detaljer läggs på. Hela tiden rör jag mig i det gröna. Ibland ljusare toner, ibland mörkare.

Skuggan är egentligen röd, men satt till Linear Burn i sitt Blending Mode och med en låg opacitet.

Högdagrar. Väldigt sparsamt.

Lite fotofilter, lite bakljus. Presto.
Förresten, folk och fä i Närke.
Gillar ni att rita?
Vill ni prova på att rita tillsammans med mig och andra,
medan jag gör mitt bästa för att ge inspiration, tips och råd?

Kom till Aktivitetshuset i Kumla på Magasingatan 10B nu på måndag den 1 augusti mellan 17.00-22.00!
Jag kommer att finnas på plats från att det hela öppnar och rita för fullt, redo att släppa pennan när som helst för att instruera, informera och illustrera!
Fri entré, såklart!
Vi ses!

1 kommentar:

  1. Snyggt!

    Hon beskrivs som "a cloudlike entity" i ett av HPL:s brev.

    SvaraRadera