Jag har mina sidor

lördag 2 juli 2011

Bemästra monstren

Tjenare, alla monsterdiggare!

I september, när höstmörket faller på,
vad passar då bättre än att samlas i Medborgarskolans lokaler här i Kumla
och
rita en massa monster?

Undertecknad ska nämligen hålla i en kurs som går ut på just detta.
Vi träffas för att fördjupa oss i hantverket, vi tar hjälp av skräcklitteratur som t.ex. Lovecraft och King, och vi får oss till slut en liten teoretisk/praktisk verktygslåda att ha med oss i vårt tecknande.
Klicka HÄR för att läsa mer om och anmäla dig till kursen!


Idén till denna rymdtårta delas med kamraten http://kvalsternackan.blogspot.com
PS: Passa på att springa till bibblan och ta långa sommarlån.
Jag själv har fått en helt ny respekt för Joe Hill!
För ett år sen läste jag hans roman En hjärtformad ask och tyckte att den hade en del fräscha idéer kring spökerier på sin höjd.
Men hans novellsamling Vålnader förtjänar en hel del klappar på axeln.
Om Stephen King tog det mossiga och klyschiga ur skräcklitteratur och förde in det i white trash-vardagsrum,
tar Joe Hill det mossiga och klyschiga ur King och för in det i var mans vardag.
Massor av självdistans, kärlek för hantverket och originella monster.

Dessutom har jag läst om Skuggan över Innsmouth.
Igen.
Den här gången i en språjlans ny svensk översättning med massa göttigt förord, utkast och Necronomiconhistorik av Howard själv!
Dessutom har Mattias Fyhr skrivit ett sjuhelvetes bra och kortfattad  efterord!

Jag var så inne i huvudpersonens flykt i den fiskstinkande staden
att jag mer än en gång fick skiten skrämd ur mig när en kund sa hallå i glassdisken...
Iää! Iää!

1 kommentar:

  1. Mycket böcker under sommaren blir det - man diggar't :) Man saknar dig, monstermäster!

    SvaraRadera