Jag har mina sidor

fredag 4 november 2011

Postapokalyptisk process

Tjenare, alla monsterdiggare!

För att visa er och Norrköpingsgossarna på Primate Orange-redaktionen att det faktiskt rör sig framåt med Bland möss & män, tänkte jag ge er lite tjuvkik.
För er som är riktigt tokiga i tjuvkik,
och gärna vill se allt extramaterial bakom kulisserna när ni köpt en dvd,
kan jag dra min arbetsprocess först.
Det är alldeles nyligen som jag har landat i de här fem stegen,
Ryggrad gjordes t.ex. enligt samma mall.

  • Idé - oftast en bild eller ett koncept som ploppar upp. Oh, va fräsigt att rita det där, tänker jag! Eller att få berätta det där! Höhöhö... ibland kan det vara själva slutscenen som jag först får idé till.
  • Manus - nja, manus och manus. Snarare försöker jag motivera min fräsiga idé med ett händelseförlopp. Jag spaltar scen för scen på varann. Miljö och dialog nämns i förbifarten, oftast bygger de sig själva, iallafall i Bland möss och män.
  • Storyboard - samma här; nja, storyboard och storyboard. Jag missbrukar säkert det uttrycket. Man skulle kunna kalla det jag gör här för layout-skiss, dummy eller dylikt. För här måttar jag upp händelserna i rutor och sidor på A5-papper, alltid med en bläckpenna (oftast en gratispenna från någon mässa).
  • Original - På A4-papper med vettig vikt gör jag sedan mer genomarbetade versioner av storyboard-sidorna. Här tuschar jag, skrafferar, tänker på ljus och skugga och tar det allmänt mer lugnt än i föregående steg. Dessa teckningar blir själva serien.
  • Digital shit - Det passade mig utmärkt i Ryggrad, så jag kommer att göra likadant här. Jag lägger inte bara på text i datorn, jag lägger dessutom till alla textrutor och pratbubblor. För att jag textar som en seismograf och saknar total uppskattning om hur stor en pratbubbla ska vara.
Vad jag ska visa er nu,
är några väl valda sidor som inte är i kronologisk ordning.
Jag har lagt upp några storyboard bredvid sina respektive original,
för att visa skillnaden mellan de stegen.
Ni kommer märka att det inte är några sjumilakliv,
och ibland tycker jag faktiskt mer om storyboardrutorna.
Men man må dräpe sina älsklingar, som det heter.





1 kommentar: