Jag har mina sidor

fredag 25 maj 2012

Ta lyra!

Tjenare, alla monsterdiggare!

Kul att ni är här, ni tjugo st som jag alltid kan räkna med.
En skara av samma storlek som en smärre skolklass som alltid kikar på vad jag har för mig här på Hullingen.
Nu ska vi bollplanka lite, hörni.
Jag har funderat ut teman och termer till monsterteckningen i Storå.
Såhär tänker jag mig upplägget.
De uppgifter jag mosar på med i två timmar är till för att växla upp fantasin.
Undertecknad i person finns där att rycka tag i för att hjälpa till med de tekniksa tipsen, formläran ,etc.
Men eftersom monster är fantastiska (som i "påhittade", "imaginära", inte som i "skitbra") så är de fasligt svåra att få fram utan att få en knuff i rätt riktning. Ett frö, eller en idé. Uppgifterna ska hjälpa en att utforska vad man kan göra med en enkel grundidé.
Samtliga är uppgifter som jag har utvecklat och testat på min Skräck-och monsterteckningskurs.

Först ska de få börja på ett monsterporträtt.
Som ett enskilt skolfoto med huvud och axlar, delat på mitten (som Two-Face i Batman).
Ena halvan försöker man fånga sitt fejs med, den andra halvan ska balla ur.
Vad händer då i mitten, i själva skarven? Är det en tydlig kant, eller flyter de båda sidorna ihop? Går de i varann symmetriskt? Sånt ska vi kika lite på.
Jag tänkte att de får tänka på siffror så slumpar jag fram ett tema på den monstruösa delen av porträttet åt dem - allt för att de ska slippa grunna i hundra år på den biten. De har chans att få applicera följande på sitt anlete:
- Vampyr
- Varulv
- Zombie
- Havsmonster
- Robot
- Jätteinsekt
- Spöke
- Demon
- Köttätande växt

Sen blir det hybrider.
Monstren som de ritar sig själva som är klassiska klichéer. Nu har de börjat tänka i rätt banor.
Efter ett kort snack om mytologiska monster och hur de ofta är uppbyggda kring sammansättningar av diverse varelser (kentaurer, chimaeira, gripar, etc.) får de dra två lappar.
De ska sätta ihop de varelser som står på lapparna till ett enda vidunder.
Alla dessa djur kan det bli kombinationer av:
Gorilla, krokodil, spindel, orm, giraff, fladdermus, bläckfisk, korp, haj, kräfta, get, gris, snigel, padda, elefant, råtta, lejon, geting, varg, tjur, människa, björn.

Sist men inte minst ska de illustrera en filmtitel.
Eller så kan vi låtsas att det är en boktitel. Eller titeln till ett spel. Men det behöver ju ett otäckt monster. Som är en tolkning av titeln. Vilka blasfemiska bestar får ni bilder av när ni läser dessa titlar? (Utan tvekan har jag haft som roligast när jag knåpat ihop de här):

- Den slemmiga kryparen från stjärnorna
- Den kosmiska förstöraren från mörkret
- Den fjälliga skräcken från djungeln
- Den rykande skuggan från gruvan
- Den brinnande härskaren från öknen
- Den ludna slukaren från skogen
- Den vidriga stryparen från havsdjupet
- Den skrikande mardrömmen från kyrkogården
- Den smygande blodsugaren från träsket
- Den vidunderliga krossaren från kloakerna
- Den gnagande demonen från källaren
- Den giftiga svävaren från vintermörkret

Jag kommer att presentera och låta dem påbörja uppgifterna ganska tätt inpå varann, så de kommer att få använda den sista tiden på passet till att göra klart dem helt. Eller om man är toksnabb, rita fritt och utnyttja att jag är där för att svara på frågor.
Så ser upplägget ut. Utöver uppgifterna i sig kommer jag även att ha med mig egna teckningar, art books och stenciler.
Ordet är fritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar