Jag har mina sidor

måndag 11 april 2011

Barn utan ben

Tjenare, alla monsterdiggare!

En annan har precis landat i sina två rum och kök här i Sätra-Gefleborg-Norrland efter en solig helg i Kumla-Örebro-Nerike.
Givetvis pockar jag på eder uppmärksamhet för att visa lite klotter från tågresan.
Nu är läget såhär; det jag har klottrat har dimensionerna A3 och ni trogna Hullingen-huliganer känner ju till att min skanner här i lägenheten inte skryter med mer än A4.
Men jag vred och vände och förhandsgranskade in i det sista,
och skannade in bilden ändå, dock en smula beskuren.


Krypande tar det lång tid att komma fram
man skrapar sina knän och man valkar sin hand
men det som inte dödar det stärker mig
och som barn utan ben lär man sig
 Jag hade lust att göra liksom en illustration (vad jag fullkomligen avskyr det ordet efter min tid här i Gefle. Det känns som att det tappat sin betydelse att illustrera en text i bild, utan snarare blivit något man kallar sina teckningar för att man tycker det låter för barnsligt eller oprofessionellt att kalla dem just teckningar /Undertecknads ambitiösa anmärkning) till Lillasysters låt Barn utan ben, som de för övrigt fick mig att kissa fem lyckoliter när de drog igång den på spelningen här i Gävle i februari, samtidigt som jag tog tillfället i akt att öva på lite skrafferingar. Det känns som att di dära kråkfötterna har blivit lite bortglömda på sistone.
Tristess fick mig att dra på lite med mina snorgula/gröna markers också, och de gifte sig ganska bra med skrafferingarna.
Två saker är lite bisarra; dels att det just när jag bestämt mig för att rita en bebis fullkomligen svärmar av bebisar ombord på tåget, bl.a. i sätet mitt emot mig! Gudarna måtte vara tokiga...
Dessutom blev just den här bebisen lite av en konterpart till den hära kraken som jag ritade förra året:





Det var så lajbans att leka med bortglömda verktyg såsom skrafferingar och mina markers,
så vi kan ju ta en nostalgisk titt på vad de har uträttat förut.

Drömmar om det som evigt vilar

En vagabondelefant

Första skiss på min huvudperson i barnboksdummyn till Decembernatt

En shoggoth i juletid

Sommarskrafferingar

Ursvamp och arg einhärjare, klottrat efter mycket struntprat om Finntroll under en visit i Mora

Under helgen har jag också skaffat mig ett diplom, Iwata airbrush academy's grundkurs är nu avklarad!
Det var mäkta svårt, men nu känns det som att man kan göra rätt från början. Under sommaren ska vi nöta airbrush och se om vi får någon ruljans på det hela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar