Jag har mina sidor

fredag 15 april 2011

Statusrapport från det konstlat konstiga konstkontoret

Tjenare, alla monsterdiggare!

Två frenetiska förmiddagar.
Två härliga halvdagar av idogt arbete med min rejäla ritplatta framför min ännu rejälare laptop
("knätopp"? jo, jag tackar, skulle jag ha det hära monstret i knät skulle vi snacka både kastraktionsångest och benbrott...),
med högtalarna skrikandes för full hals med min fantastiska manskör;
Lillasyster, Lok, Krunegård, Linnros, Rammstein, Oomph! och Rage Against the Machine.
(Trenne språk sjungs det på alltså... svenska, tyska och engelska... egentligen fler om man räknar in Rammsteins låtar på spanska och ryska... och franska... och sen slänger ju Krunegård in lite finska ibland... sen tycker jag det är kul att översätta det Oomph! och Rammstein sjunger om till svenska, det klingar så lika ibland... jag älskar språk! Och glass...)
Den som överröstar alla dessa skönsjungande gossar är väl dock undertecknad som glad i hågen sjunger med, hellre än bra, med pauser endast för kaffeintag.
Vadan denna autistiska artistiska bubbla?
Jo, jag har slutit in mig i denna kreativa kokong för slutarbetet på Anstalt för övernaturliga varelser,
serien till antologin Primate Orange, gjord efter ett manus av Marcelo Obon.
Och ut ur kokongen?
Många vackra fjärilar.




Vad har vi här då?
Jo, nu är pratbubblorna fyllda med Marcelo Obons dialog, och då jag försökt jobba lite Patrik Norrman-style, passar det sig inte bättre än att jag dessutom använder samma typsnitt som han gör; ACME Secret Agent. Jag rekommenderar det varmt, det är snyggt, lite cartoonigt och innehåller de livsnödvändiga Å, Ä, Ö.

Det största ingreppet är dock att jag har gått över med gråskala på sidorna!
Ett helt nytt område för mig, men satan vad kul det har varit. Det kommer garanterat lekas med gråtoner även på min examensserie.
Jag har itne använt det gråa för att leka mer med ljus och skugga, det har jag tuschningen till.
Nej, gråskalan är rent grafisk och pedagogisk, jag använder den för att förtydliga och peka på de saker som jag vill att man direkt ska fästa ögat på i varje sida.
Det blir ett sätt att bryta ner varje ruta och sätta strålkastare på det som är viktigast.
Jag har försökt få fram en ruff och smetig stil till det gråa, lite som min tuschning.
Jag var tveksam först, men jag gillar det slarviga och att tonerna flyger lite hur de vill.

Nu är serien signed, send, delivered till redaktionen!
Är Du sugen på att få se serien i sin helhet?
Bläddra i den?
Ta Din chans på Small Press Expo 2011 på Kulturhuset i Stockholm den 6-8 maj!
Undertecknad kommer nämligen att trycka upp en liten bibba med bl.a. denna actionladdade råkurrserie, som kommer att säljas under SPX.

Om ni inte redan har gjort det, ska ni ta och titta in min och Elenas kollaboration!
Okoncentrerat föreläsningsklotter har nämligen blivit ornitologiskt färgkalas!
Se med egna ögon här; http://elenaserrander.blogspot.com/2011/04/paskkyckling.html
Och här; http://elenaserrander.blogspot.com/2011/04/fler-fagelmonster.html

Nu, mina medbloggare...
är det dags för fredagsfisk!

2 kommentarer:

  1. Fan vad najs slutresultatet är! :D

    SvaraRadera
  2. JAAAAAAARRÅ, fan va gött att höra! :)
    Äre Wasastugan som gäller ikväll? ;)

    SvaraRadera