Jag har mina sidor

lördag 11 juni 2011

Klotter från kuren

Tjenare, alla monsterdiggare!

Här kommer lite monsterklotter från glasskuren.


Det blir en uppföljare på den prisbelönta antologin 7 oktober, som ni kanske vet.
Denne övertagare av kronan kommer att heta 03:51.
Jag har funderat länge och väl på vad jag vill göra för bidrag.
En av tankarna som har surrat är att prova en serie med antropomorfiska rollfigurer.
Men det är svårt.
Vill jag göra Blacksad?
Bamse?
Arne Anka?
Mutant?
Det susar i säven?
Det finns så många sätt att ta sig an djurnyllen. Är det djur så som djur ser ut, eller människor med gosedjurshuvuden?
Har människorna dött ut och djuren tagit deras roll?
Har de husdjur?
Kan husdjuren vara av samma ras som de själva?
Är de isåfall egentligen efterblivna medborgare, som sätts i koppel?
Har jag en satirisk poäng med att avbilda vissa människor som vissa djur eller är jag bara för lat för att rita människor?
Lägger jag fablernas symbolism i valet av djur, eller tycker jag bara att det är kul med ormar som skurkar?

Jag satt och klottrade lite, iallafall.
Det blev inga mästerverk.

Men...

Det var någon liten långhalsad anka, eller snarare gås, som jag fastnade för.
Jag gav henne lite September/Robyn-frisyr... tänkte lite lattemamma eller stockholmsbrud.
Jag vände blad och ritade henne i sin helhet.
En lattemamma från Stockholm... förlåt, Storkholm, såklart - som jag kanske gör något till 03:51 med.

Färglagd version kommer snart!

3 kommentarer:

  1. Nämen titta - hon röker väl inte va, Erik? ;D

    Ser bra ut annars - ser framemot att höra mer av dina antroidéer :) Själv gottar jag mig vidare i rumtidsproblemet!

    SvaraRadera
  2. Nämnde den här för någon vecka sedan, då du sade att du skulle plugga i Karlstad. Om du får välja valfritt någon termin kanske detta intresserar :)

    http://www.kau.se/utbildning/kurser/KBGAB1/bildberattande-serieteckning-illustration-och-visualiserade-ideer

    SvaraRadera
  3. Känns som att det blir ännu mer väsensskilda serier till 03:51!

    Spännande med "Storkholm", du får ju tillfälle att ge huvudstaden några slängar av sleven ;)

    SvaraRadera