Jag har mina sidor

tisdag 27 december 2011

En kvick kvart

Tjenare, alla monsterdiggare!

God eftermiddag, fränder av fasor!

Hoppas att ni haft en behaglig jul, zombiesympatisörer!

Kul att ni är här och lyssnar igen, ni vampyrismens vänner!

En kvart, sisådär.
En mellanlandning.
Sen ska jag ner till centrum en sväng.
Men tänkte tjoa lite med er först.
Har börjat gräva mig ner i Monster av Micael Dahlén.
Inte sen jag gjorde efterforskningar till mitt tal om Armin Meiwes,
eller sen jag läste American Psycho
har jag fått en så fängslande inblick i människomonster.
Och Micke?
Han är en riktigt skön swingpjatt.
Han tänker på det väsentliga.
Står inte och trampar.
Men det är precis så vidrigt eller vardagligt som han uppfattar det.
Micke presenterar inte den här freakshowen för att äckla mig.

Mellandagsrea?
Ja, jag hittade lite grejer.
Hittade faktiskt en särdeles hjärtevärmande grej som inte var på rea.
Man får köpa julklappar till sig själv.
Jo, förra julen fick jag den bastanta bibban Necronomicon - The best weird tales by HP Lovecraft.
Howards bästa historier alltså.
Men resten då?
Jo, de hittade jag igår.
Eldritch tales, i samma serie,
är resten.
En minst lika tjock bunt av blasfemi.
Texterna är flertaligare, men oftast mycket kortare.
Ibland fick snubben bara en idé eller ett koncept till något otäckt, men inte tillräckligt för en lång novell. Likt förbannat skrev han ner det. Dessutom skrev han också lite prosa och dylikt.
Allt sånt har de buntat ihop.
Boya!

Motorvägstankar.
Torr asfalt
Inte så satans kallt
Inte alls
Möjligen om min hals
Som börjar bli fri från sin snuva
Såpass att det räcker med tröja med luva
Man kan låtsas att det är vår
Fastän det snarare är nyår
Man kan få sluta någon timme tidigare
Och känna att timmarna äntligen drar vidare
Man kan känna sig lite mindre tung
Och komma ihåg att man fortfarande är jävligt ung
Visst är vinden rå som knappast svalkar
Men vad gör det när man inte halkar
Bäst av allt
Torr asfalt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar