Jag har mina sidor

torsdag 29 december 2011

Pandemonium

Tjenare, alla monsterdiggare!

Flytande tusch på A2papper, applicerat med stålstift och penslar.
Den häringa workshoppeprylen på Kvisten gick la bra!
Var la kanske inte världens tryck på kids,
men man verkar redan ha ett litet lojalt fan-gäng, som dyker upp.
Blev nästan lite som att få hålla kursen igen när frågorna äntligen haglade
och man kunde springa runt med ett instruerande, illustrativt klotterpapper.
Hur ritar man vingar?
Hur ritar man hästar?
Hur ritar man händer?
Hur får jag tentaklerna att liksom smälta ihop med dödskallen?

Tänkte bara notera en sak, Hullingens huliganer.
Jag åker till Thailand nästa vecka.
Jag
vet.
Det här är ingen jag-duschade-imorse-blogg.
Det är mestadels en titta-titta-den-har-jag-ritat-visst-ären-fin-säg-att-den-är-fin-för-det-är-en-rent-retorisk-fråga-klappa-mig-på-axeln-blogg.
Men,
just den häringa Thailandgrejsimojsen
har såklart sina effekter på monsterdiggandet häromkring.
Mest positivt.
Ungefär lika mycket positiv effekt som beståndsdelen vatten i BOBblandsaft.
Dvs. typ allt.
Den häringa semestern innebär
  • Klotter. Jag menar underbart, meditativt, tidsdödande klotter. Inte fasiken har jag haft tid till det under hösten. Någon enstaka gång framför teven. Klotter är allt. För att bli vass på det här med ritandet är lite som att försöka bli fet. Det räcker inte att äta en stor måltid då och då. Man måste småäta typ hela tiden.
  • Planering. Egentligen samma sak som klotter, fast jag skriver istället för att rita. Kan också kallas brainstorming. Det ska planeras monsterkurs, mangakurs och seriemanus till förbannelse.
  • Miljöstudier. En oundviklig sida av klottret är att man glanar runt sig. Ritar lite skrot som man bara ser där på andra sidan ekvatorn. Det exotiska skrotet i sig är inte det viktiga, utan att det faktiskt får mig att öva på att rita just miljöer, byggnader och människor.
Dock innebär det ju också att jag inte kommer att uppdatera lika frekvent.
Det kanske blir någon bild då och då.
Kanske fotar jag av ritblocket med kamera och slänger upp det här eller på facebook.
Men monster diggas.
Det gör de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar