Jag har mina sidor

söndag 11 december 2011

Söndra och härska en härsken söndag

Tjenare, alla monsterdiggare!

Det är i mitt klotterblock
med närmast tillhuggna gratisbläckpenna
som jag är tryggast med det häringa klottrandet.
Allt börjar där.
Allt.
Men såhär till juletid tänkte jag röra mig hästlängder ifrån blocketstrygga bubbla.
Jag tänkte ta mig an oljefärg.
Jodå.
Jag har faktiskt oljefärg.
Både canvas och oljefärger,
två abnormt artsy fartsy element,
har jag fått av min storebror.

Jag har funderat, klottrat och antecknat lite kring den lilla erfarenhet jag har av färgsmet.
Mest baserad på akvarell, celshading, tryckfärg och flytande tusch.
Dessutom har jag tittat på lite genomgångar från Deviantart.
Men om du som läser sitter och lurar på några tips kring hur man tar oljefärg vid hornen,
sjung av hjärtat, sjung.

Förutom kurserna i monster-och mangateckning, som brakar igång i februari,
är det redan nu uppbokat lite teckningstillställningar.
I samma stil som på Aktivitetshuset i Kumla i augusti,
kommer jag den 29 december att finnas på fritidsgården Kvisten i Kumla.
Sen efter nyår, på sportlovet, kommer jag att husa drop-in-teckning på bilioteket igen,
precis som vid 10-årsjubileumet nu i höstas.

Mer information och tjat om detta framöver.

2 kommentarer:

  1. Heeej min glade vän!! Oljefärg är skitkul :) Tänk igenom vad du vill måla, oljefärg torkar lååååååååååångsaaaaaaaaaaaaaamt så det är inget man knåpar ihop på en eftermiddag om man inte vill att alla färger ska kladdas ihop till en härlig röra. Köp målarmedium, till att blanda till färger, tunna ut färg och blanda i små burka med lock, har du tur kan du spara dina färgblandningar. Kör terpentin(låg doft)för att kunna "sudda" och hjälpa till att göra rent penslarna, annars kan man med god fördel använda diskmedel och varmt vatten :D Dessa grejer finns på Art Shop!

    SvaraRadera
  2. Använd vattenbaserad oljefärg så slipper du frätskador på hjärnan, och kan späda med vatten. Måla inte olja som du målar akryl. Måla snabbt, dvs lägg på färgen, stå inte och smeta. Sedan finns det naturligtvis olika sätt att närma sig en målning på, men gemensamt för alla torde vara "bygg upp och riv ner" som de sade på min förra konstskola.

    SvaraRadera