Jag har mina sidor

lördag 31 mars 2012

Månskensmetamorfos

Tjenare, alla monsterdiggare!

Sessionen med Skräck-och monsterteckning sist hade mitt favorittema.
Monster i text.
Illustration.
Efter den vanliga kvarten med fritt ritande/fortsättning började jag med högläsningsuppgiften. Den här gången var det HP Lovecraft's Från andra sidan som de fick lyssna på via min stämma och sedan plita ner alla fasansfulla maskiner och namnlösa vyer på varsitt A3.
Sen var det dags för dem att läsa, tolka och illustrera själv. De fick dra en lapp med ett urdrag ur en Lovecrafthistoria, där ett monster beskrivs (tack, monsterindex i Call of Cthulhu). Sen började de plocka ihop väldans originella tolkningar av Cthulhu, Dark young, Deep ones, Flying polyps, Byahkee, etc...

Men på måndag har de gått i mål.
Då är det tanken att de ska få jobba med något som är ihoppusslat efter deras önskemål.
I höstas satte jag ihop en monstertabell med allas favoritmonster, sen gick vi igenom dem en efter en och pratade om hur man tar sig an att teckna dem och vad man kan tänka på.
När jag i år första träffen frågade dem vad de önskade sig för speciell nisch fick jag en blandad kompott att jobba med.
Varulvar, sa en snubbe.
Hybrider, när vi satte ihop olika varelser i höstas.
Anatomi.
Fötter.
Hmm, tänkte monstermålerimagister Malm.

Såhär ser hans klotter ut i klotterblocket.



Och såhär ser själva uppgiften ut så att säga. Detta ska kopieras upp som en stencil så att de får varsitt papper.


Människa och monster.
En snubbe och en varg.
Men det saknas ju en del steg i den här månskensmetamorfosen, eller hur?
Det ska monsterdiggarna få fylla i.
De ska få komplettera denna varulvsförvandling.
Förhoppningsvis blir det en lyckad lykantropi.

2 kommentarer:

  1. Om du gör slag i saken med dina karriärsplaner så kommer du att bli världens bästa bildlärare. Jag vill bygga om min monokord till en tidsmaskin och bli skolungdom igen och ha Erik Malm som mentor.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas verkligen på slag i planerna också - läraransökningarna ska ju skickas om några veckor. Dock erbjuds inte bild som ett underämne i något färdigt program, men tänkte lägga till "Bild för lärare" 1,2 och 3 vid sidan om. Det är ju ett fasligt långt program dock, man vet ju aldrig vad som kommer att hända längs vägen.

    Jag blir lika lyckopillrig varje gång du lämnar en ryggdunkande dunderpepp-pepparfrukt i bloggen, Mr Man! :)

    SvaraRadera