Jag har mina sidor

tisdag 13 mars 2012

Solstånd

Tjenare, alla monsterdiggare!

Rapport nummer tre från vårens upplaga av Skräck-och monsterteckning, kodnamn "Det våras för monstren".
Monsterdiggarna blev mäkta förvånade när de anlände till lokalerna igår. Varför är borden skjutna åt väggarna? Varför står stolarna i en cirkel i mitten? Första gissningen var, smickrande nog för en f.d. lekphadder såsom undertecknad, "jaha, ska vi leka någon lek, eller?".
Tvärtemot lek var det dags för en av de estetiska grönsakerna. Ett av de viktiga verktygen i lådan. Stilleben. Vi gick igenom det tyska ordets mening och tankar kring vad det hela ska vara bra att ha till. Efter exempel från t.ex. deras skola där jag vikarierat som bildlärare på Elevens val, landade budskapet om att det kan vara en bra idé att studera föremål. Snarare än att bara föda fasor ur fantasin.
Gömd under en gardin i ett hörn stod sen vår nye kursmedlem som bidrog till lektionen; Benjamin.
Han beskrivs bäst och snabbast som ett NO-skelett. Vi upptäckte att vi var precis lika långa. Kuriosa.
Hela session gick sen åt till stilleben - först helkroppsstudier av Benjamin, sedan dekapiterade vi honom och tittade närmare på enbart dödskallen.
Estetiska grönsaker invirade i en godbit.

Detta inläggs titel är en särartad glosa. Tvärtemot vad man kan tro har det inget att göra med himlakroppar som har erektion. Det handlar om hur stjärnorna står. Att stjärnorna kanske står rätt. I boken som jag nyligen börjat på, ni kanske har noterat den där till höger, står stjärnorna rätt.
Den handlar om apokalypser. Postapokalysm i all sin ära, men det är kul att för en gångs skull läsa ett gäng noveller som skildrar undergången när den händer.
Författarna använder Lovecraft's Ctulhu-mytos som fond i sin soppa - och låter sen fantasin skena iväg. Alla profetior, hot och varningar besannas. Vad händer egentligen när sjunkna R'lyeh reser sig ur havet och släpper ut den nyvakne Cthulhu? Vad händer när Yog-Sototh bryter igenom? Vad händer när polerna tinar och okända städer tittar fram? Vad ska De Äldre med människorna till?
Dessa tankar leker de fritt med i Cthulhu's Reign.

1 kommentar:

  1. Vill läsa mer Lovecraft, har ju iofs lyssnat på Järegårds affekterade skorrningar och spelat rollspelet, men borde fördjupa mig mer i hans mythos. Vilket inte hindrar mig från att låta ett fånigt alter ego av HPL figurera i Pythagoras 3 :)

    Dessutom läste jag på tips från denna blogg A Study in Emerald - älskade den! (Neil Gaiman är en annan nisse jag borde läsa mer av) :)

    SvaraRadera