Jag har mina sidor

onsdag 7 mars 2012

Spring

Tjenare, alla monsterdiggare!

Spring
som i
springa fram och tillbaka mellan jobb, extrajobb, hushåll och nöjen,
spring, de vårkänslor som kikar fram ur vinteridet sådär riktigt rart,
spring, de hopp och skutt man får lust att ta efter ovansagda.
Så oavsett om du pratar svenska, engelska eller tyska,
spring.

I förrgår träffades jag och mina nu sju pojkar plus en tös på besök för andra gången på Skräck-och monsterteckning. Jag har alltid svårt att bestämma mig för namn, titlar och glåpord, men kvällens session fick namnet Var ska jag börja? Vi gick igenom två sorters baser, en konkret och en abstrakt.

Först visade jag lite bilder av den oslagbare Hans Arnold. Först kan hans bilder te sig som enbart flygplan, skor eller klänningar, men titta närmare så avslöjar sig käftarna, tänderna, ögonen, smådjävlarna, fjällen, hornen, etc. Med detta som inspiration presenterade jag uppgiften "Monstruös vardag", där kidsen utgick från en helt vardaglig form (sko, tv, radio, kaffekopp, bord, stol, väska, kylskåp, etc.) i sin skiss, men sedan byggde på den här formen med allsköns otäckheter. Deras fantasi skenade som vanligt, väntat och välkommet iväg; en otäck ryggsäck fick sällskap av alla möjliga otäcka varianter av skolmateriel, en dator byggde ihop sig till en humanoid robot och en köttätande toastol hade en lika otrevlig pappersrulle bredvid sig.

Sen var det dags för en mer abstrakt bas. Uppgiften som jag döpt efter Kings bok "Det". Jag pratade om hur många kända monster från filmer, böcker och sagor kan ses baserade på olika rädslor. Fobier. Känslor man fasar för. Rädsla för vetenskap som går bortom all kontroll, paranoia, isolering, ett samhälle som kollapsar i kaos. Sen pratade vi om vad vi tyckte var otäckt. Vi delade många fasor, en del var barnsliga grejer som vi hade växt ifrån och en del kommer vi aldrig sluta fasas för. Sen utgick vi från en eller flera av dessa rädslor och byggde varsitt monster.

Nästa vecka?
Tja, formläran börjar.
Kanske lite stilleben.
Kanske en ny kursmedlem,
rätt tyst av sig men inte blyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar