Jag har mina sidor

torsdag 12 april 2012

Froglike fish & fishlike frog

Tjenare, alla monsterdiggare!

En lönsam vecka. På mer än ett sätt. Ty när jag jobbar för fullt, kan det ibland innebära att jag ritar för fullt. T.ex. om man som den här veckan återigen basar för förskoleklassen.
"Fri lek" kan nämligen också översättas som teckningsverkstad.
Det blir rikligt med riddare. Och två svärd ska de alltid ha. Minst.
Tätt följt kommer drakar och monster. Och varianter på riddare, fast med vissa elementara aspekter, såsom eldsvärd, ishuvuden och blixtsköldar.
Sen kan man ju ha genusdiskussioner bäst man vill.
Eller bara konstatera det man ser, ovanstående teckningsmotiv kommer ifrån grabbarna.
När tjejerna stundom ber om teckningar är det
hästar,
hästar med horn,
kaniner,
blommor,
hästar med vingar,
prinsessor,
indianhästar...
kattungar,
eldhästar,
hästar med föl...
Jag tycker hursomhelst att det är hur lajbans som helst att rita åt och med kidsen. Det är bra träning för både teckningens teknik, takt och tolkningsförmåga.

Här hemma har jag ritat lite granna med blyerts, för att kunna jobba mer med att skulptera fram former. Snarare än att jobba med hårda skuggor och konturer i tusch.


En teckning som stannade hos mig från en "fri lek"-session och som jag sedan avslutade i hemmets lugna vrå;



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar