Jag har mina sidor

måndag 23 maj 2011

Pastellporträtt, pin-up och projektarbete

Tjenare, alla monsterdiggare!

Det är skönt att ha en mobil ritverkstad.
Då jag gradvis har vänjt mig av ljusbordet så har jag skalat ner ritverkstaden till endast
- x antal block, mellan 1-4 st. Går utmärkt att kånka.
- 1 st tygsäck, läckert designad av Crisse, där alla ritverktyg mellan himmel och jord oftast får plats.

Så under helgen har jag inte varit kedjad till bunkern,
utan har klottrat i soffan, på balkongen och på en bänk i Sätra.

Vi börjar med ett porträtt. Porträtt är svåra-som-satan, men jag tycker att det är en jävla bra träning.
Man känner sig som en antropolog när man sitter och studerar folks ansiktsformer på foton,
och fullkomligt hjärtlös när man försöker blåsa upp deras säregna drag.
Det är dock väldigt uppfriskande för min egen verktygslåda, jag lär mig att folks ansikten inte bara är mangafierade trekanter utan näsa när jag sen ska rita serier.
Jag välkomnar fler att våga låta mig göra ett försök till porträtt på dem, knacka mig på axeln.

A3, blyerts och pastell. Och lite kolkrita. Litegranna.
Jag har också övat lite på en teknik som heter Card Trick, som jag har lärt mig från Babe Lab's blogg. Samtidigt passade jag på att lattja runt lite med blyertsskuggning. Det blev lite pin-up.


När man ändå har farten uppe med att rita damer med blyerts, passade jag på att göra ett omslag till min examensserie Lust. Jag hade tusen idéer till omslagsbild, men det landade på den här.


Hur går det för flickan i För mycket rum, då?
Ja, hon har precis bärgat det oidentiferade föremålet.





Vad glor hon på?
Det får ni se imorrn!
Iää! Iää!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar