Jag har mina sidor

tisdag 31 maj 2011

Vampyrlektyr

Tjenare, alla monsterdiggare!

Formlärare, magister och monsterdiggare Johannes tipsade häromveckan
om billiga rollspelsböcker på Tradera.
Tråkigt nog saknar jag Traderatradition,
men jag knåpade ihop ett konto enbart för att jaga rätt på lite leklektyr.
Jodå, om ni minns några av de tidigare inläggen så är rollspel med i den hära bloggens profession.

Jag hittade snabbt både ledar-och spelarböcker till Vampire; The Masquerade, för enbart 9 kr st,
och kände genast att de var något att sätta tänderna i!
Jag har bläddrat igenom regelboken till Vampire: The Requiem och andra World of Darkness-böcker på Gävles stadsbibliotek otaliga gånger och försökt få mitt huvud det sammelsurium som de kallar regelsystem. Dessutom satt jag fängslad i högstadiet framför dataspelsadaptionen av Vampire: The Masquerade.

Direkt fick jag sen uppleva min första budgivningsbattle.
Duellen slutade med att priset landade på 11 kr per bok.
Överkomligt.

I auktionens sista sekunder
kikar en klasskamrat över min axel

och

säger att



di dära böckerna









inte är bordsrollspel för armstödsdetektiver, med tärningar, papper och penna,



























@Anders

De är regelböcker för Vampire: The Masquerade-
LAJV!

Hursa?

Alltså inte fylla i ett formulär med skojsilojsig bakgrund, slumpa lite stats, köpa eldsprutande superkrafter och hagelgevär och sen rita en fräsifräsig bild? Sen sitta runt ett bord och trycka i sig tre års ransoner av bukfylla inpå småtimmarna? Medan spelledaren försöker fuska med tärningsslagen och bibehålla en seriös stämning trots skojfriska opportunister?

Utan springa runt i en skog eller lagerlokal med corpse-paint, gummitänder och händerna i kors över bröstet för att signalera jag är osynlig?

Mjahaja.

Där ser man.

Böckerna är i språjlans gott skick, störthäftig art work och de verkar ta det hela (o)dödligt seriöst!
Så va fasiken, nog är det ett tillskott till bokhyllan, allt!
Och måhända kan jag få lite teatertokar i Kumla att springa runt och spöka allt - det vore en syn för gudar!

Jag återkommer med omdömen när jag har sträckläst de bitska böckerna.

Kittlar kanske dödsskönt i kistan.

Godnatt.

1 kommentar: