Jag har mina sidor

fredag 24 februari 2012

Diskotek som bibliotek

Tjenare, alla monsterdiggare!

Min bil är ifrån Korea
den finns inte på någon bokrea
även om det vore förbannat kul
hittar du ingen bok på hjul
Det är upp till var och en
vad de vill ställa vid trottoaren
men själv tror jag att jag föredrar
att låta bilen min stå kvar
visst skulle man kunna ställa dit en roman
men jag har liksom blivit van
romanen kanske drar en större publik
men den gör sig inte bra i stadstrafik
där den kan distrahera varje bibliofil
en bok på hjul i ytterfil
ett särdeles udda beteende
som rör sig i ditt periferiseende
Nu glider jag bort från ämnet igen
jag pratade ju om min bil från Asien
den står här på gatan utanför
precis som den alltid gör

Nog om hyundaien.

Även om årets litterära inventering redan har tjuvstartats
både i Thailand,
men också i Rammsteins efterdyningar på Science Fiction-bokhandeln,
låg det lite fynd på lur där i bokrean.
Tvenne stycke klassiker, så att säga.

Mary Shelley - Frankenstein
Sir Arthur Conan Doyle - The Adventures of Sherlock Holmes

Rötter. Viktigt med rötter.
Frankenstein har jag läst en gång runt högstadiet/gymnasiet, i en svensk översättning. Jag har saknat den, trots att den stundom är rentav jobbig att läsa. I recensionen jag gjorde då redogjorde jag för hur de romantiska naturskildringarna och puttinuttigandet kan bli lite av ett kräkmedel. Inte helt olikt hur Lovecraft kan förälska sig i arkitektur eller hur Tolkien kan berätta för dig i eoner om en slottsruin. Man vill liksom klappa dem i stjärten och be dem att för helvete gå vidare med historien.
Sam J. Lundwall, alla monsterdiggares mästerlige morfar, inkluderar Frankenstein i sin samling Första stora robotboken. En kul detalj. För det är ju faktiskt vad Frankenstein är. En tidig robotbok. Om en människa som leker Gud.
Boken om Sherlock Holmes köpte jag för att jag blev så förtjust i Gaiman's pastich A study in emerald. Och för att det var ett två-för-sextionio-erbjudande.

Nu får jag banne mig spurta genom London Below i Gaiman's Neverwhere,
så att jag kan börja med Frankenstein.
Eller Cthulhu's Reign, som jag köpte på SF-bokhandeln.
Eller Necroscope av min sommarflört Brian Lumley, köpt på samma plejs.

Böcker, hörni.
De kittlar dödsskönt i kistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar