Jag har mina sidor

tisdag 7 februari 2012

Speedy Gonzales

Tjenare, alla monsterdiggare!

Har jag inte redan haft ett inlägg döpt till Speedy Gonzales?
Är detta Speedy Gonzales II - Nu speedas vi igen?
Eller Speedy Gonzales II - Killen som speedade för mycket?
Eller Speedy Gonzales II - Speedigt värre?

Jag skrev just ett personligt brev.
Ni vet, såna där man gör till jobbansökan.
Men det var ett annorlunda personligt brev.
Iochförsig till ett annorlunda jobb.
Ett tecknare/illustratör-jobb.
Ni läser ju snabbt in att jag då i brevet skrev om
mitt
ritande.
Det är inte det lättaste.
Att försöka fronta och sälja just mina teckningar.
Sättet jag ritar på.
Vad ska man med det till?
Det finns många som ritar mer storslaget och pampigt än vad jag gör.
Som behärskar fler tekniker och material än vad jag gör.
Som har livligare och tokigare fantasi än vad jag har.
Som ritar otäckare monster än vad jag gör.
Det vore ju en sak om dessa alla var proffs med flera år i branschen.
Men de som jag först tänker på
är t.ex. en del kamrater från Serie- och bildberättarprogrammet.
Lika nyutexaminerade som undertecknad.
Ni kamrater vet nog vad som är speciellt för mitt ritande.
Som tur är var det precis det som de bl.a. efterfrågade i jobbannonsen.
Jag ritar snabbt.
Det går undan.
Vad ska man med det till?
Jag har märkt att det är versitabelt.
När man ska rita upp en typisk varulv på en kurs i Skräck-och monsterteckning.
När man under samma kurs ska rita av en elevs skiss för att föreslå förbättringar.
När man har tio mellanstadiekids samlade runt bordet som viftar med tomma papper.
När man ska fånga ungdomars intresse på en fritidsgård framför ett stort A2-papper uppsatt på en vägg.
Det blir som en effekt i sig, att göra teckningen snabbt, har jag märkt. Jag tror inte att folk skulle bli hälften så oh-ah om jag var långsammare.

Det är mycket jobbsökande nu överhuvudtaget.
Samtidigt som man jobbar.
Har inte gått arbetslös sen jag kom hem ifrån tropikerna.
Peppar, peppar.
Ta i trä.
Säg inte vad du önskar dig när du blåser ut ljusen på tårtan.
Tårta, ja.
Det blir det snart.
Men jag har redan gett mig själv en tidig födelsedagspresent.
Första utgåvan kom idag.
Eskapix bok 1, 2012.
"Sagor för en krälande kultur".
Tack, Erik.

Jag vill inte begravas
på en jurtjyrkogård
Jag vill inte leva mitt liv igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar